COI Leergang Integriteitsmanagement

In september 2020 start het Centre for Organisational Integrity met de 11e editie van de COI Leergang Integriteitsmanagement. Deze leergang biedt professionals inzicht in de methodiek en systematiek van SIO: het Stimuleringskader Integere Organisatie. Dit ontwikkelmodel is hèt instrument om binnen iedere organisatie integraal te sturen op een integere cultuur waardoor fraude, corruptie en andere misstanden zo veel mogelijk kunnen worden voorkomen.

Samenwerking met Nyenrode Business Universiteit
De leergang is opgenomen in de Executive Education van Nyenrode Business Universiteit en is onderdeel van de Professional Programmes.

De deelnemer ontvangt het Nyenrode Certificaat COI Integriteitsmanagement en wordt onderdeel van het COI Alumni Netwerk.

Professionals die integraal willen sturen op integriteit

De COI Leergang Integriteitsmanagement is bestemd voor:

• Bestuurders, toezichthouders en senior professionals (zoals risk managers, compliance officers, HR professionals en interne auditors) die in de organisatie verantwoordelijk zijn of werkzaam zijn in het veld van ethiek en integriteit;
  • Professionals die organisaties begeleiden of toetsen bij de implementatie van integriteitsmanagement, zoals consultants, externe auditors en toezichthouders.

Inhoud van de leergang

Tijdens de leergang staat het Stimuleringskader Integere Organisatie (het SIO-kader) centraal. Dit omvat zeven kernthema’s voor een planmatige aanpak ter invoering en bevordering van integraal integriteitsmanagement. Steeds gaat het om het vinden van de juiste combinatie van cultuur- en structuurelementen.

De kernthema’s van het SIO-kader komen in de leergang aan bod en worden aan de hand van casuïstiek inzichtelijk gemaakt en uitgewerkt in aansluitende verdiepende colleges gegeven door ervaren (gast)docenten.

De leergang bestaat uit zeven modules. Iedere module start om 9.00 en duurt tot 18.00 uur.

In de leergang verwerft de cursist kennis en vaardigheden voor het implementeren, bewaken en verbeteren van integriteit in organisaties. De cursist ontwikkelt bovendien individuele competenties die nodig zijn om binnen organisaties te kunnen sturen op integriteit.

Leergang data 2020

De 11e editie van de COI Leergang Integriteitsmanagement start in september 2020:

Module 1: vrijdag 18 september
Module 2: vrijdag 25 september
Module 3: vrijdag 2 oktober
Module 4: vrijdag 30 oktober
Module 5: vrijdag 6 november
Module 6: vrijdag 20 november
Module 7: vrijdag 27 november

Iedere module start om 9.00 uur en duurt tot 18.00 uur. Kijk voor een overzicht van de modules, data en onderwerpen in de leergang brochure.

Inschrijven

Wilt u zich inschrijven voor de aankomende leergang? Dat kan via ons inschrijvingsformulier.

Meer informatie

Neem gerust contact met ons op indien u meer informatie wenst of vragen heeft. Wij kunnen u ook in contact brengen met een van de COI-alumni om meer te weten te komen over de leergang en ervaringen.

COI-Alumni

“De SIO leergang biedt inzicht in de samenhang van factoren in een integraal integriteitsmanagementsysteem. Door interactie met andere professionals kreeg de inhoud van het SIO kader concreet vorm met grote diepgang.”
Sander Dalenberg, Ministerie van Defensie

“Het SIO heeft mij verdieping gebracht en ook nieuwe energie gegeven. Vooral de kwaliteit van de opleiding, van de deelnemers en van het netwerk is sterk.”
Alain Hoekstra, Huis voor Klokkenluiders

“De SIO-leergang heeft mij de inhoudelijke verdieping gegeven om het managen van integriteit duurzaam te verankeren in een organisatie. Met het SIO-kader weet ik de complexiteit voor mijn opdrachtgevers zichtbaar te maken en vooral ook de investering in tijd en geld te verantwoorden. Het onderlinge debat en uitwisseling tijdens de leergang en bij alumni-bijeenkomsten inspireert om nieuwe ideeën te bedenken en te toetsen. Zeer aanbevolen!”
Marjon Westerhof, Sincero-integriteitsmanagement

“Je hebt van die leergangen daar leer je van de docenten. Je hebt er daar leer je van je mede deelnemers. Bij de SIO Leergang Integriteitsmanagement leerde ik van beide. Dit had ik jaren eerder willen/moeten weten. Het was een feest om met deze groep aan de leergang te mogen deelnemen. Ik heb er veel aan gehad.”
Piet Hoogendoorn, fulltime bestuurder en toezichthouder
(voormalig directievoorzitter van verschillende Rabobanken)